Co zrobić, żeby dostać tani leasing w 2024 roku? Jak przy obecnym, wysokim poziomie stóp procentowych znaleźć dobrą ofertę leasingu?
Jakie czynniki wpływają na koszt leasingu?
Koszt leasingu zależy od kilku elementów, takich jak:
- Oprocentowanie – W chwili pisania tego tekstu Wibor 1M wynosi 5,85%, a oprocentowanie leasingu z uwględnieniem marży leasingodawcy wynosi przeciętnie 8-10%w zależności od wybranego leasingodawcy, co wpływa na całkowity koszt leasingu. Warto porównać oferty, aby znaleźć najniższe oprocentowanie.
- Przedmiot lesingu i cena zakupu – najtańszy leasing dotyczy drogich samochodów albo maszyn o dużym rynku wtórnym. Przedmioty tanie, trudnozbywalne lub maszyny dedykowane będą leasingowane na wyższym oprocentowaniu.
- Wysokość opłaty wstępnej – Wyższa opłata początkowa obniży wysokość rat leasingowych i całkowitego koszu leasingu.
- Okres leasingu – im dłuższy okres leasingu, tym niższa rata miesięczna, ale wyższy całkowity koszt leasingu. Krótszy okres jest tańszy.
- Wykup – im niższy, tym tańszy leasing.
- Waluta spłaty – a raczej związana z nią stopa procentowa. Im niższa, tym tańszy leasing.
Co zrobić, żeby dostać tani leasing? Oto nasze propozycje.
.
Sposoby na tani leasing w 2024 roku
Najtańszy leasing: krótki czas spłaty z wysoką wpłatą początkową
Najtańszy leasing w złotówkach uzyskasz decydując się na wysoki wkład własny, krótki czas spłaty i niski wykup. Dzięki temu pożyczasz stosunkowo niedużo i odsetki naliczane są od mniejszej kwoty przez relatywnie krótki czas.
Aby jeszcze bardziej obniżyć koszty leasingu możesz wybrać raty malejące lub zaplanować ratę balonową, co pozwoli szybciej spłacać kapitał. Ograniczeniem jest maksymalna spłata kapitału w pierwszym roku leasingu, która nie może przekroczyć 60-70% kapitału w zależności od firmy leasingowej.
Warto pamiętać, że krótki leasing pozwala zaliczyć leasingowany przedmiot w koszty działalności nawet dwa razy szybciej, niż przy zakupie za gotówkę. To właśnie tarcza podatkowa w leasingu – generujemy koszty podatkowe szybciej, niż poprzez amortyzację środka trwałego.
Niestety nie każdy leasingobiorca może sobie pozwolić na wysoki wkład własny albo płatność wysokiej raty miesięcznej. Nie ma nic złego w leasingu z niską wpłatą początkową na dłuższy okres czasu, jeśli w ten sposób nie nadwyrężasz firmowego budżetu. Albo pozwala to np. leasingowanej maszynie zarobić na ratę leasingu i wygenerować zysk.
W trakcie leasingu zapłacisz więcej odsetek, ale leasing i tak jest jednym z najtańszych źródeł pieniądza na rynku. Obecnie każdy rok leasingu to dodatkowe 4-5% odsetek na sumie opłat.
.
Tani leasing 2024: nadpłata leasingu
Niezależnie od tego, jaki wariant leasingu wybrałeś mając nadwyżkę finansową możesz również nadpłacić leasing.
Wszelkich zmian w umowie leasingu dokonujemy aneksem, za który leasingodawca naliczy opłatę zgodnie z tabelą opłat i prowizji (koszt kilkuset złotych). Dlatego jeśli nadpłacać, to najlepiej raz a dobrze, aby nie ponosić niepotrzebnie dodatkowych kosztów za aneksy.
Kilku leasingodawców na rynku stosuje zryczałtowane opłaty roczne, zamiast tradycyjnych tabeli opłat i prowizji, głównie w leasingu samochodów osobowych i dostawczych. W ramach rocznej opłaty rzędu 100-200 zł netto zawarte jest większość czynności wyszczególnionych w tabelach opłat leasingodawców, w tym opłaty za wydłużanie, skracanie czy nadpłaty umowy leasingu. Płacąc ryczałt możesz więc nadpłacać leasing wedle uznania bez dodatkowych kosztów.
.
Ograniczenia w nadpłacie leasingu
Przy nadpłatach leasingu operacyjnego nadal obowiązują ograniczenia maksymalnej spłaty kapitału w pierwszym roku leasingu oraz minimalnego czasu trwania umowy, który wynosi 40% standardowego czasu amortyzacji przedmiotu leasingu, czyli:
- 2 lata dla samochodów ciężarowych i osobowych oraz maszyn budowlanych,
- 3 lata dla ciągników siodłowych i większości maszyn produkcyjnych,
- 4 lata dla niektórych maszyn, fotowoltaiki czy urządzeń chłodniczych,
- 6 lat dla jachtów i łodzi.
Dodatkowo w nadpłatach należy uwzględnić również czynnik wykupu.
Przyjmijmy, że wziąłeś w leasing samochód osobowy na okres 3 lat, z wykupem 30% ponieważ chciałeś płacić niskie raty leasingu. W trakcie spłaty sytuacja finansowa firmy uległa poprawie i postanowiłeś nadpłacić leasing. Jeśli chcesz nadpłacić 40% kapitału, a do spłaty w ratach pozostało tylko 30% kapitału to taka nadpłata wymusi obniżenie wykupu.
Przy okazji nadpłaty możesz również skrócić umowę z 3 do 2 lat. W tej sytuacji maksymalna nadpłata kapitału będzie ograniczona minimalną wartością wykupu – po 2 latach leasingu wykup nie może być niższy niż 20%. O minimalnych wartościach wykupu piszemy więcej w tekście Stawka amortyzacji przedmiotu leasingu a wykup.
.
Maksymalizowanie korzyści podatkowych w leasingu drogich samochodów osobowych = tani leasing
Chodzi o takie dobranie parametrów leasingu, aby dokonać jak najwyższych odliczeń podatkowych. Bierzesz w leasing samochód premium? Przemyśl wysoki wykup, który umożliwi ponowne zastosowanie limitu kosztów 150 tys. zł. Jak to działa obszerniej wyjaśniamy we wpisie Czy da się odliczyć 2x 150000 zł od leasingu samochodu?.
Przykładowo biorąc w leasing BMW za 334.500 zł brutto (300.000 zł po odliczeniu 50% VAT) z wykupem 50% (150.000 zł po odliczeniu 50% VAT) zaliczysz w KUP 225.000 zł, czyli o 75.000 zł więcej, niż ustawowy limit kosztów 150.000 zł.
Dlaczego nie 300.000 zł? Ponieważ w trakcie leasingu w opłacie wstępnej i ratach leasingu spłacasz 50% kapitału (resztę w wykupie). Dla opłat leasingowych stosujemy współczynnik kosztów 50%. Innymi słowy ze 150.000 zł kapitału spłaconego w opłacie wstępnej i ratach leasingu tylko 75.000 zł stanowi KUP.
.
Wysoki wykup ma pewne wady. Przede wszystkim podnosi koszty leasingu, co niweluje część osiągniętych korzyści podatkowych. Ponadto na końcu trzeba dysponować wysoką kwotą na wykup.
Rozwiązaniem obu ww. problemów jest kaucja gwarancyjna, czyli wykup spłacany z ratami leasingu. Dzięki kaucji otrzymasz tani leasing, porównywalny kosztowo z leasingiem z 1% wykupem. Na koniec leasingu wykup netto jest już zapłacony a ty dopłacasz tylko VAT. W naszej firmie to rozwiązanie jest standardem, a na rynku rzadkością. Minusem tego rozwiązania sa wysokie płatności misięczne.
Planujesz sprzedać samochód krótko po wykupie? Wtedy możesz wykupić auto z leasingu na towary handlowe, zamiast na środki trwałe. Dzięki temu od wykupu odliczysz 100% VAT zamiast 50%, nawet jeśli w trakcie całego leasingu używałeś pojazdu do celów mieszanych, tj. prywatnie i firmowo.
Przy tej okazji widać kolejną zaletę wysokiego wykupu. Ponieważ jest wysoki to jest też sporo dodatkowego VATu do odliczenia 🙂
I między innymi to rozumiemy pod pojęciem maksymalizowania korzyści podatkowych leasingiem. Dodatkowe informacje o tym, jak wycisnąć 100% korzyści z leasingu znajdziesz tutaj.
A jeśli prowadzisz spółkę opodatkowaną CIT estońskim i kupujesz drogi samochód koniecznie przeczytaj o Leasingu w CIT estońskim.
.
Promocyjne oferty leasingu dilerów
Dilerzy (w szczególności dilerzy samochodowi) co jakiś czas oferują leasing fabryczny w promocyjnych cenach, przykładowo 101%, 103%, 105% itp. Są to oferty poniżej rzeczywistego rynkowego kosztu pieniądza i warto je rozważyć.
Zwróć uwagę na kilka rzeczy:
- Zwykle promocyjne warunki dotyczą jedynie leasingu z określoną procentowo wpłatą i wykupem, na określony czas, np. 40% wpłaty, 3 lata, 1% wykup. Jeśli akurat taki wariant leasingu ci nie odpowiada i nie załapiesz się na promocję – porównaj ofertę dilera z jakąś inną, np. z naszą pomocą.
- Tabele opłat i prowizji leasingów fabrycznych potrafią przyprawić o ból głowy. Wszystko jest OK, jeśli tylko terminowo spłacasz leasing i nie dokonujesz żadnych zmian w umowie. Ale pobieranie opłat rzędu 2% wartości pojazdu za “skrócenie czasu trwania umowy leasingu lub przedterminowe rozwiązanie umowy” to rozbój w biały dzień. Dla pojazdu za 300 tys. zł daje to 6 tys. zł za coś, co w zwykłym leasingu bankowym kosztuje kilkaset złotych, albo jest “bezpłatne”, bo ujęte w ramach zryczałtowanej opłaty rocznej 100-200 zł netto. Zawyżonych opłat jest więcej – zerknij do tabeli opłat i prowizji leasingodawcy zanim podejmiesz decyzję o wyborze jego oferty.
- Dilerzy lubią łączyć promocyjne finansowanie z koniecznością wykupienia ubezpieczania GAP fakturowy (RTI). GAP dilerów bardzo często kosztuje 2-3 razy więcej, niż takie samo ubezpieczenie GAP kupione gdzie indziej. Ponadto w przeszłości zdarzało się, że biorąc 5-letni leasing płaciłeś GAP w ratach przez 5 lat, a ochrona obejmowała tylko pierwsze 3 lata leasingu. Ostatnio z kolei widzieliśmy GAP fakturowy, który obejmuje szkodę całkowitą, ale nie obejmuje kradzieży samochodu. Sprawdź jaki GAP oferuje diler i nie daj się nabić w butelkę.
Obszernie tematykę bolączek leasingu dilerskiego poruszamy w tekście Leasing fabryczny – wysokie koszty dodatkowe.
.
Tańszy leasing na stałej czy zmiennej stopie?
Aktualnie dla trzyletniego leasingu na stałej stopie leasingodawcy przyjmują stopę procentową w przedziale 4,4%-4,9%. To przekłada się na 1,5%-2,5% oszczędności na sumie opłat w porównaniu z leasingiem opartym o zmienną stopę procentową, w zależności od wysokości wkładu własnego i wykupu.
Dla pięcioletniego leasingu na stałej stopie procentowej suma opłat będzie około 2,5%-4% niższa, niż na zmiennej stopie.
Należy pamiętać, że najwięcej odsetek spłacamy w początkowych miesiącach leasingu, a z każdym kolejnym miesiącem rata zawiera trochę więcej kapitału i trochę mniej odsetek:
Jeśli NBP będzie dynamicznie obniżał stopy procentowe to prawdopodobnie leasing na zmiennej stopie okaże się tańszy. Gdy obniżki będą nieznaczne, albo długo rozłożone w czasie – leasing na stałej stopie okażę się korzystniejszy.
.
Tani leasing w euro czy w złotówkach w 2024?
W 2022r leasing w euro byl znacznie tańszy od leasingu w PLN, co wynikało z różnicy w wysokości stóp procentowych.
Aktualnie Euribor 1M wynosi około 3,15% (zmiana z -0,55% w 2022r) i w ostatnich miesiącach spada. Wibor 1M wynosi 5,85% i w nadchodzących miesiącach spodziewane są jego obniżki. Różnica w stopach procentowych w strefie euro aktualnie jest więc duża, ale z czasem powinna maleć. Warto wiedzieć, że przeciętnie umowy leasingu w Euro zawierane są na wyższych marżach leasingodawców, niż umowy w PLN.
Dlatego po leasing w euro powinny sięgać raczej firmy zarabiające w euro (np. eksporterzy, firmy transportowe czy firmy świadczące usługi na rzecz podmiotów zagranicznych). Mogą skorzystać z leasingu w euro bez ponoszenia ryzyka kursowego. Osiągają bowiem wpływy w euro bez względu na kursy walut.
Jeśli przedmiot leasingu wyceniony jest w euro – leasing w tej walucie uruchomisz bez przewalutowań, czyli bez dodatkowych kosztów spreadu. Gdy sprzedawca wystawia fakturę w złotówkach a firma leasingowa ma dokonać przewalutowania na euro pojawią się koszty spreadu.
Przy kwotach powyżej 300 tys. zł jest szansa na przewalutowanie przez leasingodawcę po kursie negocjowanym, 3-4 grosze powyżej kursu średniego NBP. Przy małych kwotach przewalutowanie odbywa się po kursach tabelarycznych banku leasingodawcy.
.
Dobierz odpowiedni rodzaj finansowania aby uzyskać tani leasing
W większości przypadków optymalnym rodzajem finansowania środków trwałych jest leasing operacyjny. Są jednak sytuacje, w których nie warto po niego sięgać.
Przyjmijmy, że jesteś lekarzem i chcesz wyleasingować używną łódź sprzedawaną przez osobę prywatną na umowe kupna-sprzedaży. Działalnośc lekarska jest zwolniona z VAT. Jeśli sięniesz po leasing operacyjny, który jest usługą w rozumieniu przepisów o VAT, to do każdej opłaty leasingodawca musi doliczyć 23% VAT. Nie będąc vatowcem nie możesz odliczyć VATu, czyli wybierając leasing operacyjny podraższ sobie zakup o 23. A dodatkowo najkrótsza umowa musi trwać minimum 69 miesięcy, co wynika z 7% stawki amortyzacji. Co zrobić jeśli interesuje cię krótszy czas finansowania?
W tej sytuacji możesz wybrać finansowanie pożyczką leasingową. Nie dość, że bez VATu, to jeszcze można wybrać krótszy okres spłaty i zamknąć umowę w dowolnym momencie.
Z kolei gdybyś prowadził działalność w innej branży i był płatnikiem VAT – wówczas korzystniejszą formą finansowania będzie leasing finansowy. Dlaczego tak jest wyjaśniamy szczegółowo we wpisie Leasing finansowy czy pożyczka – co jest tańsze?
.
Kiedy wybrać jakie finansowanie?
Generalizując można przyjąć, że:
1) Leasing operacyjny – opłacalny, gdy VAT na przedmiocie wynosi 23%.
2) Leasing finansowy – warto, gdy firma jest VATowcem a VAT na przedmiocie wynosi 8% lub 23%.
3) Pożyczka leasingowa – najlepsza gdy firma nie jest Vatowcem a VAT na przedmiocie ma stawkę 8% lub zw. Ponadto korzystna przy projektach z dofinansowaniem unijnym, wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru (WNT) i dla rolników.
.
Powyższe sposoby pozwolą uzyskać najtańszy leasing w 2024 i 2025 roku.
Informacje były pomocne? Postaw kawę 🙂
Jeśli chcesz podziękować kliknij w ten link i
.
Powyższy tekst został opublikowany na łamach magazynu “STAL Metale & Nowe Technologie” a także na portalu dlaProdukcji.pl
.
Potrzebujesz pomocy w doborze korzystnych parametrów leasingu? Oferujemy doradztwo leasingowe z tego zakresu.
Szukasz dobrej oferty leasingu dla siebie? Odezwij sie do nas.
.
Tani leasing 2024: Oferta leasingu samochodów i maszyn w Leason
Nasza oferta:
.
Opinie naszych klientów dotyczące leasingów samochodowych:
Sprawdź więcej opinii o Leason w Google (link):
Sprawdź nasze referencje (link).
.
Wpisy powiązane tematycznie:
Jak wybrać dobrą ofertę leasingu?
Leasing odliczenie VAT, PIT, ZUS i CIT – aktualne zasady
Wykup z leasingu – jak to zrobić dobrze?
Leasing a Polski Ład – jakie zmiany w leasingu od 2022r?
15 października 2024