Leasing w euro czy w złotówkach? – zastanawia się przedsiębiorca planujący wzięcie leasingu. Kiedy leasing w euro się opłaca?
Leasing w euro
Nominalnie leasing w euro jest tańszy od leasingu złotówkowego.
Dlaczego? W umowie leasingowej na koszt odsetek składa się marża leasingodawcy oraz stopa procentowa. Ponieważ stopy procentowe dla euro wynoszą -0,55% (Euribor 1M), a stopa procentowa w złotówkach 5,97% (Wibor 1M, stan na dzień 02.06.2022), leasing w euro jest wyraźnie niżej oprocentowany, a przez to tańszy.
Dla aktualnych poziomów stóp procentowych w Polsce i strefie euro, w skali 5 lat różnice sięgają nawet 15% wartości przedmiotu leasingu. Patrząc na sumę kosztów leasing w euro jest nawet 3 razy tańszy, niż leasing w złotówkach. Kolejne podwyżki stóp procentowych w Polsce jeszcze zwiększają tą różnicę.
Do tego gdy kupujesz i leasingujesz przedmiot w euro, nie ponosisz kosztów przewalutowania. Przy przeliczeniu z euro na złotówki zwykle musisz liczyć się z mniejszym lub większym spreadem.
Jak na razie wszystko wskazuje na leasing w euro.
Czy leasing w euro jest dostępny dla każdego?
Leasing w euro dedykowany jest firmom mającym przychody w euro. A więc przede wszystkim eksporterom oraz firmom transportowym lub firmom świadczącym usługi na rzecz zagranicznych kontrahentów. Firmy te zarabiają bowiem w euro i nie ponoszą ryzyka walutowego, jeśli kurs nagle wzrośnie.
Z leasingu w euro mogą skorzystać również firmy z niewielką sprzedażą w walucie. W ich przypadku czasami jest to jednak “ruletka”. Jeśli muszą kupić walutę na rynku żeby zapłacić ratę, a kurs euro wzrośnie – stracą. Gdy spadnie – zyskają.
Niektórzy przedsiębiorcy świadomie wybierają leasing w euro, pomimo ryzyka walutowego, np. kiedy kurs euro stoi wysoko. Historycznie “wysoko” oznaczało 4,35-4,40 zł za 1 euro lub wyżej. W 2022r za wysoki kurs można przyjąć powyżej 4,7 zł za 1 euro.
Wymogi leasingodawców
Część leasingodawców zapyta o procent przychodów w euro. Jeśli firma nie ma na przykład 20-30% sprzedaży w tej walucie – oferują wyłącznie leasing w złotówkach. Niektórzy proszą dodatkowo o udokumentowanie wpływów w euro, np. poprzez okazanie wpływów na rachunek bankowy.
Dla przedsiębiorców bez zarobków w walucie zostaje leasing złotówkowy. To konserwatywne podejście ma sens, gdyż po 2008r wiele firm straciło przez leasingi i kredyty w euro, frankach czy jenach po gwałtownych wzrostach kursów tych walut.
Leasing euro, gdy firma nie zarabia w euro
Leasing w euro otrzyma firma, która oświadczy na wniosku leasingowym, że ma przychody w tej walucie. Większe firmy moga otrzymać taki leasing nawet pomimo braku wpływów w euro.
W niektórych firmach leasingowych można też otrzymać leasing w euro, gdy nie zarabiamy w euro. Wtedy trzeba napisać oświadczenie, że w trakcie leasingu będziemy zarabiać w euro a miesięczne wpływy będą wyższe, niż raty leasingu.
Przykładowo w ten sposób pomogliśmy uzyskać leasing na Ferrari Portofino za 1,057 mln zł brutto. Przedsiębiorca miał dotychczas 100% przychodów w PLN, ale po wzięciu leasingu zamierzał rozliczać się z częścią kontrahentów w euro. Przygotowaliśmy wspólnie stosowny opis jego sytuacji i zorganizowaliśmy leasing w euro. Co ciekawe leasingodawca klienta, obsługujący go od lat, odmówił udzielenia leasingu w euro.
Przy krótkim np. 3-letnim leasingu różnice w sumie opłat leasingowych w euro i w złotówkach są kilkuprocentowe, być może niewarte potencjalnego ryzyka walutowego. Przy 5-letnim leasingu rosną do kilkunastu procent.
Reasumując – jeśli masz spore przychody w euro to warto leasingować w euro. Jeśli nie – wybierz złotówki.
Przewalutowanie leasingu. Czy w trakcie leasingu w euro można zmienić walutę na PLN?
Zmiana waluty w trakcie umowy leasingu operacyjnego w kilku firmach leasingowych jest możliwa, w większości nie jest. Tam, gdzie jest to możliwe zmiana wiąże się z płatnym aneksem do umowy (koszt kilkuset złotych) a przewalutowanie odbywa się po nienegocjowanym kursie tabelarycznym banku leasingodawcy.
Możemy też spotkać opłatę wyrażoną procentowo: 0,5% salda, nie mniej niż 1 tys. zł i nie więcej, niż 3 tys. zł. Przewalutowanie z euro na złote może, ale nie musi wymagać zgody działu ryzyka. Przewalutowanie z PLN na EUR wymaga akceptacji działu ryzyka i jest rozpatrywane indywidualnie.
Marża na umowie pozostaje bez zmian. Jeśli zamierzasz starać się o leasing, obecnie masz wpływy w euro, ale nie jesteś pewien czy tak będzie w przyszłości i możliwość zmiany waluty w trakcie leasingu jest dla ciebie istotna – poinformuj nas o tym na etapie składania zapytania ofertowego.
Dzięki temu dobierzemy leasingodawcę odpowiedniego do tego zadania, bo większość firm leasingowych nie dokonuje przewalutowań w trakcie spłaty.
Leasing w euro gdy przedmiot leasingu sprzedawany jest w złotówkach lub dolarach
Interesuje cię finansowanie w euro a przedmiot wyceniany jest w dolarach lub złotówkach? W tym celu trzeba dokonać przewalutowania.
Może tego dokonać sprzedawca lub firma leasingowa. Warto porównać kursy przeliczeń w obu źródłach, gdyż koszt spreadu może wynieść nawet 2-3% ceny przedmiotu leasingu, gdy odbywa się po kursach tabelarycznych banków.
Ze strony firm leasingowych przy kwotach powyżej 300 tys. zł możesz liczyć na kurs negocjowany, 3-4 grosze ponad kurś średni NBP. U większych sprzedawców maszyn wielokrotnie widzieliśmy przeliczenia po kursach średnich NBP, czyli bezkosztowo. Z kolei mniejsi sprzedawcy zwykle przeliczają po niekorzystnych kursach tabelarycznych banków.
Problematyczne będzie przeliczenie z dolarów na euro przez firmę leasingową. Najpierw bowiem przeliczy z dolarów na złotówki a następnie ze złotówek na euro. To oznacza podwójne koszty spreadu. W tej sytuacji przeliczenie po kursach tabelarycznych banku sprzedawcy z USD na EUR będzie prawdopodobnie korzystniejsze.
Leasing na stałej czy zmiennej stopie?
Leasingi dostępne są zarówno na stałej i zmiennej stopie procentowej. W PLN i EUR. Wybór zależy m. in. od czasu trwania umowy leasingu oraz twojej tlerancji na ryzyko. Więcej na ten temat, a także o kosztach piszemy w tekście: “Leasing stała stopa procentowa – ile kosztuje? Czy się opłaca?“
Ile kosztuje leasing w euro?
Cena leasingu w euro zmienia się wraz ze zmianami stóp procentowych w strefie euro. Ponadto zależy od wysokości pierwszej wpłaty do leasingu (im wyższa tym taniej) i czasu spłaty (im krótsza umowa, tym taniej). Średnio można przyjąć, że za każdy rok leasingu zapłacisz około 1,5 – 2% odsetek (licząc od ceny zakupu przedmiotu leasingu).
Leasing w euro a VAT
Leasing w euro spłacasz w euro (bez przewalutowań), ale tylko w kwocie netto. VAT płaci się w złotówkach przeliczając po kursie średnim NBP z dnia poprzedzającego dzień płatności. Podobna zasada obowiązuje, gdy leasingodawca płaci za przedmiot leasingu w euro do polskiego sprzedawcy.
Na umowie leasingu możesz znaleźć informację o kwocie do amortyzacji do celów rachunkowych wyrażoną w PLN. Ma to znaczenie gdy przedmiotem leasingu jest samochód osobowy, którego cena przekracza 150 000 zł (lub 225 000 zł dla samochodów elektrycznych) i trzeba ustalić współczynnik kosztów, o którym szczegółowo piszemy w tekście Leasing odliczenie VAT PIT ZUS i CIT.
.
Oferta leasingu w euro w Leason
Jeśli szukasz dobrego leasingu to niezależnie od waluty zachęcam do sprawdzenia naszej oferty:
.
Wpisy powiązane tematycznie:
3 sposoby na tani leasing 2022
Zobacz nasz najnowszy film o sposobach na tani leasing i zasubskrybuj nasz kanał na YouTube:
Leasing w działalności jednoosobowej
Jak wybrać dobrą ofertę leasingu?
3 czerwca 2022