Leasing na samochód z Niemiec jest możliwy, w tym również z płatnością bezpośrednio do Niemiec. Jakie są zasady leasingu sprowadzonego pojazdu?
Na co zwrócić uwagę przy leasingu auta z Niemiec? Co z podatkiem VAT? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
Zobacz nasz najnowszy film o leasingu samochodów z zagranicy i zasubskrybuj nasz kanał na YouTube:
Leasing na samochód z Niemiec – poradnik
.
Ile pojazdów sprowadzamy do Polski z Niemiec?
Każdego roku importujemy łącznie od 800 tys. do 900 tys. samochodów, z czego mniej więcej połowa pochodzi z Niemiec. W 2023r zaimportowaliśmy 422 tys. samochodów od naszego zachodniego sąsiada.
Dla porównania sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła:
- w 2018 – 600 tys.
- w 2019 – 625 tys.
- w 2020 – 488 tys.
- w 2021 – 520 tys.
- w 2022 – 482 tys.
- w 2023 – 540 tys.
Większość sprowadzanych pojazdów to auta osobowe. Średni wiek samochodów sprowadzonych do Polski w 2023r przekraczał 13 lat.
Najczęściej sprowadzane modele to: Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf.
W ostatnich latach widać wzrost zainteresowania zakupem samochodów premium i luksusowych. W Niemczech ich dostępność jest większa a ceny niższe. Dla pojazdów powyżej 50 tys. euro netto możliwy jest leasing z płatnością bezpośrednio do Niemiec, o czym więcej w dalszej części artykułu.
.
Leasing samochodów z Niemiec a ich wiek
Z punktu widzenia leasingodawców większość importowanych samochodów jest za stara na leasing. Leasingują bowiem auta używane nie starsze niż 7-8-letnie.
Oferta większości zakłada maksymalny wiek samochodu na koniec leasingu na 8-10 lat, nielicznych na 12 lat. Starsze samochody można finansować pożyczką leasingową lub wziąć w leasing w małych firmach leasingowych, gdzie koszty leasingu będą wysokie.
Biorąc jednak pod uwagę dodatkowe koszty związane z leasingiem, a w szczególności konieczność opłacania ubezpieczenia AC, niewielu klientów decyduje się na leasing 10-letnich i starszych pojazdów.
Używane pojazdy są wyceniane. Część firm leasingowych dokona wyceny bezkosztowo, w oparciu o model, przebieg i wyposażenie. Pozostałe zlecą wycenę rzeczoznawcy i kosztami obciążą leasingobiorcę. Koszt takiej wyceny wynosi zwykle 250-400 zł netto.
.
Czy firmy leasingowe zapłacą za auto do niemieckiego sprzedawcy?
Możliwość płatności przez leasingodawcę do Niemiec zależy od tego, kto jest sprzedawcą samochodu i ile kosztuje.
Nieco upraszczając można przyjąć założenie, że firmy leasingowe mogą zapłacić do autoryzowanego dealera danej marki i zazwyczaj chodzi o zakup nowego samochodu albo demonstracyjnego z salonu o minimalnej wartości 150.000 zł netto (cena uwzględnia akcyzę). Chodzi o pojazdy zarejestrowane nie dawniej, niż rok temu, z przebiegiem do 15 tys. km.
Istnieje także możliwość leasingu używanego samochodu, wtedy wyjątkowo firma leasingowa płaci do dealera, a rejestruje pojazd dopiero po sprowadzeniu go do Polski. Przy zakupach krajowych kolejność jest odwrotna.
Jeśli leasingodawca ma płacić do zagranicznego dilera samochodów to warto wiedzieć o kilku czynnikach:
- Kaucja na VAT – niemiecki sprzedawca prawdopodobnie poproszi o zapłatę VATu (kaucja). Zwróci go na konto po tym jak leasingodawca zapłaci za pojazd, prześle potwierdzenie zapłaty akcyzy w Polsce, pojazd będzie zarejestrowany i ubezpieczony. Środki mogą być zablokowane przez około miesiąc. Nie każdy sprzedawca oczekuje kaucji na VAT ale większość tak.
- Konieczne będzie wykupienie ubezpieczenia pojazdu na czas transportu (pojazdu w transporcie / cargo) z cesją na firmę leasingwą – nie przejdzie polisa firmy transportowej.
- Leasingobiorca organizuje transport do Polski we własnym zakresie – transport w formie cargo.
- Procedura importu może zająć kilkanaście dni, często wiąże się z podpisaniem trójstronnego kontraktu importowego.
- Pojawi się opłata importowa, zgodnie z tabelą opłat leasingodawcy. Najczęściej są to opłaty rzędu 0,5-1% ceny pojazdu, nie mniej niż 1000-2000 zł netto.
- Jeśli samochód jest używany, leasingodawca zleci wycenę gdy pojazd dotrze do Polski.
Firmy leasingowe nie zapłacą bezpośrednio do Niemiec, gdy:
1 Sprzedawcą jest autoryzowany diler a samochód jest używany (zarejestrowany powyżej roku lub z przebiegiem powyżej 15 tys. km) i kosztuje poniżej 300.000 zł netto.
2 Samochód z akcyzą kosztuje w przeliczeniu poniżej 300.000 PLN netto a sprzedawcą jest:
- komis,
- broker samochodowy,
- firma użytkująca pojazd,
- osoba prywatna.
Większość importowanych samochodów pochodzi z takich właśnie źródeł i nie przekracza tej ceny. Jednakże samochody luksusowe kosztują znacznie powyżej 300.000 zł a my realizowaliśmy leasingi z płatnością do niemieckiech sprzedawców bez autoryzacji danej marki. Jednym z przykładów jest Leasing Lamborghini Urus z Niemiec od handlarza za 310.000 euro netto.
Zdecydowana większość firm leasingowych nie da rady zapłacić zagranicę do sprzedawcy innego, niż autoryzowany salon. Z nami jest to możliwe. Transakcja przeciętnie trwa 3-4 tygodnie. Sama ocena wniosku jest szybka, ale dłużej trwa przygotowanie kontraktu importowego i jego podpisanie. Dlatego warto ustalić ze sprzedawcą, czy zgodzi się zaczekać, aby uniknąć niepotrzebnych nerwów.
.
Sposoby na leasing samochodów z Niemiec
Są 3 sposoby na leasing samochodu sprowadzanego z Niemiec:
- Leasing samochodów bezpośrednio od niemieckiego sprzedawcy (zwykle nowe samochody, dotyczy to też aut ciężarowych).
- Leasing pojazdu od polskiej firmy sprowadzającej auto do kraju na zlecenie, która potem sprzedaje je firmie leasingowej.
- Samodzielny zakup pojazdu z własnych środków z szybką odsprzedażą do leasingodawcy (leasing zwrotny). Najczęściej pojazd kupiony jest na firmę, ale zdarza się, że właściciel kupuje samochód jako osoba prywatna, a potem chce go wziąć w leasing na swoją działalność gospodarczą lub spółkę. Jeśli rejestruje pojazd – leasingodawca może go odkupić i zarejestrować dopiero po odbiorze twardego dowodu rejestracyjnego.
Opcja nr 2 jest najdroższa (ponieważ dojdzie wynagrodzenie firmy pośredniczącej w transakcji), ale jest też najczęściej stosowana.
Zdecydowana większość zapytań o auta z Niemiec dotyczy leasingu używanych samochodów spoza salonów, dlatego też w dalszej części wpisu skupimy się na nich.
.
Na co zwrócić uwagę przy leasingu samochodu z Niemiec?
Niezależnie od sposobu leasingu auto z zagranicy powinno być przygotowane do rejestracji, to znaczy:
- przejść badania techniczne,
- mieć opłaconą akcyzę (jesli leasingodawca płaci do niemieckiego sprzedawcy to sam opłaca akcyzę),
- przetłumaczone dokumenty.
Nie musi być zarejestrowane w Polsce. A jeżeli jest to rejestracja przez leasingodawcę będzie możliwa dopiero, gdy auto ma stały dowód rejestracyjny.
Istotne jest udokumentowanie zakupu i płatności do zagranicznego sprzedawcy. Płatność powinna nastąpić przelewem.
Nie zalecamy płatności gotówkowej, ale jeśli nie ma innej możliwości koniecznie trzeba zadbać o dokument od sprzedającego potwierdzający otrzymanie gotówki. W przeciwnym razie leasingodawca uzna, że nie doszło do zakupu i odmówi leasingu na ten samochód.
Zlecając firmie zewnętrznej zakup i sprowadzenie samochodu do Polski to na niej będą spoczywać formalności z przygotowaniem auta do rejestracji. Można także ująć koszt tych “formalności” w cenie samochodu.
Zakup z Niemiec jest bez VAT (wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru) i bardzo często polski sprzedawca wystawia potem FV VAT marża.
Na tej fakturze nie ma VATu w cenie samochodu i dlatego z przyczyn podatkowych decydując się na leasing wybieramy leasing finansowy. Szerzej wyjaśniamy to zagadnienie we wpisie o leasingu samochodu sprzedawanego na FV VAT marża. Rozsądną alternatywą dla leasingu finansowego jest też pożyczka leasingowa.
Jeżeli jednak sprzedawca wystawi fakturę z 23% VAT – wtedy wybieramy leasing operacyjny. Przeczytaj więcej o różnicach pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym.
.
Gdy kupisz auto w Niemczech osobiście i chcesz refinansować leasingiem
Leasing samochodu wiąże się z koniecznością wystawienia FV sprzedaży na leasingodawcę. Jeśli nie zajmujesz się handlem samochodami i jesteś płatnikiem VAT to zwykle taka faktura zawiera 23% VAT (mimo, że auto na terenie UE kupujesz bez VATu).
Innymi słowy powiększasz kwotę zakupu o VAT, a w trakcie leasingu prawdopodobnie odliczysz tylko 1/2 VAT.
Aby tego uniknąć możesz wybrać refinansowanie auta pożyczką leasingową zamiast leasingiem. W tej ofercie otrzymasz pieniądze pod zastaw samochodu, ale nie sprzedajesz go leasingodawcy (nie powstaje więc obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży). Dlatego nie płacisz dodatkowo VATu w ratach.
Leasing samochodu od osoby prywatnej
Niektórzy kupują auto z Niemiec na siebie, jako osobę prywatną, a potem chcą sprzedać samochód leasingodawcy na umowę kupna-sprzedaży i zawrzeć umowę leasingu na swoją działalność gospodarczą lub spółkę.
Wtedy mocno zawężamy grono leasingodawców, bowiem większość firm leasingowych nie może kupować aut od osób prywatnych (brak faktury).
Ponadto należy pamiętać, że cena samochodu na umowie leasingu zostanie powiększona o 2% PCC (podatku od czynności cywilnoprawnych). Przy zakupie od osoby prywatnej to kupujący (a więc firma leasingowa) płaci ten podatek.
Zakup od osoby prywatnej nie zawiera VAT w cenie, zatem optymalnym wyborem jest oferta leasingu finansowego. Więcej informacji o leasingu samochodu od osoby prywatnej.
Leasing zwrotny importowanych aut
Sprowadzenie auta na siebie wymaga jego szybkiej odsprzedaży do leasingodawcy. Leasingodawcy refinansują zakup najczęściej do 2-3 miesięcy od zakupu. Powyżej tego terminu potraktują transakcję jako klasyczny leasing zwrotny.
Aktualnie większość leasingodawców wyłączyło zwykły leasing zwrotny (powyżej 3 miesięcy od zakupu) z oferty, chyba że celem uzyskania leasingu sa późniejsze inwestycje.
.
Zakup auta w Niemczech a VAT
Powyżej pisaliśmy, że zakup samochodu w Niemczech to wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (WNT), co oznacza, że kupujący płaci kwotę netto. Praktyka pokazuje jednak, że wiele niemieckich salonów żąda wpłaty kaucji na VAT, którą zwracają po zarejestrowaniu pojazdu w Polsce.
Aby dokonać WNT kupujący wcześniej powinien być zarejestrowany w bazie podatników VAT UE. Płaci kwotę netto, a w Polsce jest zobowiązany do wskazania należnego VATu i rozliczenia go z US.
Forma finansowania samochodu z Niemiec a VAT
Gdy leasingodawca płaci bezpośrednio do niemieckiego sprzedawcy i wybierzesz finansowanie:
- leasingiem operacyjnym – leasingodawca rozliczy VAT z US a opłaty leasingowe zawierają 23% VAT (spłacasz kwotę brutto),
- pożyczką leasingową – FV wystawiona na twoją firmę, sam rozliczasz VAT z US. Finansowanie jest na kwotę netto (brak VAT w ratach pożyczki).
Gdy leasingobiorca kupuje samochód z Niemiec a po sprowadzeniu do Polski chce zrefinansować zakup:
- leasingiem operacyjnym – leasingobiorca rozlicza VAT a potem wystawia leasingodawcy fakturę VAT 23% na samochód,
- pożyczką leasingową – pożyczkobiorca rozlicza VAT a pożyczkodawca (firma leasingowa) refinansuje kwotę netto (brak VAT w ratach pożyczki).
.
Jakie są warunki leasingu dla auta sprowadzonego z Niemiec?
Warunki dla aut z Niemiec są dla przedsiębiorców podobne, jak dla aut krajowych:
- Masz możliwość zawarcia umowy zarówno z niewielkim 5-10% wkładem własnym, jak i wysokim do 45%.
- Czas spłaty używanego pojazdu wynosi zwykle od 2 do 5 lat (czasem dłużej).
- Wykup z leasingu 1-50%
- Leasing w euro lub w złotówkach.
- Stała stopa procentowa lub zmienna.
- Harmonogram spłat: raty równe, malejące, sezonowe, rata balonowa.
- Forma finansowania: Leasing operacyjny, leasing finansowy, pożyczka leasingowa, kredyt samochodowy, leasing zwrotny.
Istotne, żeby na koniec umowy leasingu wiek auta nie przekroczył 10 lat.
.
Leasing na samochód z Niemiec – dokumenty
Dokumenty do leasingu auta z Niemiec są także klasyczne. Potrzebne są:
- informacje o samochodzie (pro forma, brief, zdjęcia, wyposażenia lub link do ogłoszenia)
- wypełniony wniosek firmy leasingowej,
- czasem dokumenty finansowe oraz dokumenty pochodzeniowe samochodu.
Niektórzy leasingodawcy wymagają jeszcze wyceny rzeczoznawcy, inni robią ją wewnętrznie w oparciu o zdjęcia, rocznik, model, wyposażenie i przebieg samochodu.
Ocena wniosku trwa zwykle 2-4 dni od złożenia dokumentów. Formalności po podpisaniu umowy kolejne 2-4 dni. Dodatkowe informacje w tekście: Ile trwa załątwienie leasingu?
.
Informacje były pomocne? Postaw kawę 🙂
Jeśli chcesz podziękować kliknij w ten link i
.
Leasing na samochód z Niemiec – pomocne linki
Ogólne informacje o leasingu pojazdów:
- 10 najczęściej popełnianych błędów w leasingu samochodów i maszyn
- Leasing na stałej stopie czy zmiennej?
- Leasing w euro czy w złotówkach?
- Rejestracja samochodu w leasingu
- Nadpłata leasingu
- Cesja leasingu (przejęcie leasingu)
Leasing samochodu z Niemiec a podatki:
- Leasing odliczenie VAT, PIT, ZUS i CIT – aktualne zasady
- Wykup z leasingu – jak to zrobić dobrze?
- Leasing operacyjny a finansowy – różnice
- Leasing samochodu na FV VAT marża
- Leasing w JDG
- Leasing w spółce zoo
- Leasing dla firm na ryczałcie
- Leasing dla nievatowca
Procedury i koszty dodatkowe:
- Jak dostać leasing krok po kroku
- Leasing w procedurze uproszczonej
- Koszty dodatkowe w leasingu
- Ubezpieczenie OC AC NNW w leasingu – najważniejsze informacje
- Ubezpieczenie GAP – rodzaje i czy warto?
- Zryczałtowana tabela opłat i prowizji
- 10 częstych przyczyn odmowy leasingu i jak im zaradzić
.
Oferta na leasing samochodów z zagranicy
Szukasz leasingu samochodu? Sprawdź naszą ofertę:
Ubezpieczenie GAP oferta z rabatem 5%:
Ponadto oferujemy:
.
Opinie naszych klientów dotyczące leasingów samochodowych:
Sprawdź więcej opinii o Leason w Google (link):
Sprawdź nasze referencje (link).
.
Wpisy powiązane tematycznie:
Leasing w działalności jednoosobowej – ile odliczysz?
Leasing w spółce zoo – jakie są korzyści podatkowe?
Leasing samochodu z zagranicy – case study
6 czerwca 2024