Leasing na kilometry pojawił się na rynku pod koniec 2016 r. Polega na dostosowaniu wysokości rat leasingu do liczby przejechanych kilometrów w danym miesiącu. W skrócie – dużo jeździsz płacisz dużą ratę. Przy małym przebiegu rata jest niska. Przyjrzyjmy się zatem szczegółom leasingu na kilometry.
Update 01.02.2020r – leasing ten został wycofany z oferty leasingodawców.
Na czym polega leasing na kilometry? Jakie są założenia?
Leasing na kilometry dopasowuje ratę leasingu do przebiegu za poprzedni miesiąc:
– jeździsz mało – w kolejnym miesiącu płacisz niską ratę a kapitał niezapłacony w racie leasingu odkłada się w wykupie (powiększa jego wartość),
– jeździsz dużo – w kolejnym miesiącu płacisz wysoką ratę a nadpłacony kapitał jest odliczany od wykupu (pomniejsza go).
Rata leasingu na kilometry składa się z opłaty stałej i opłaty zmiennej.
Opłata stała (płatna zawsze) to odsetki – w pierwszej racie leasingu 100% odsetek, w kolejnej blisko 100% odsetek i malutka część kapitału itd.
Opłata zmienna wynika ze stawki za 1 kilometr pomnożonej przez liczbę przejechanych kilometrów.
Założenia leasingu na kilometry są założeniami leasingu operacyjnego – chodzi o spłatę kapitału i wykup przedmiotu leasingu na koniec trwania umowy. Wraz z różnymi przebiegami harmonogram spłat zmienia się co miesiąc w stosunku do zakładanego harmonogramu z umowy leasingu. Dzieje się to automatycznie bez żadnych aneksów do umowy.
Pierwsza rata leasingu jest zawsze zgodna z harmonogramem spłat. Kolejna oparta jest na przebiegu samochodu za poprzedni miesiąc.
Z czego składa się leasing na kilometry?
Leasing na kilometry składa się z:
- pierwszej wpłaty (wkładu własnego) – 5-45% wartości samochodu,
- rat leasingu (na które składa się opłata stała i opłata zmienna) – od 23 do 59 rat,
- wykupu, który zmienia się w trakcie spłaty kolejnych rat.
Jeśli jeździsz dużo i płacisz wyższe raty (szybciej spłacasz kapitał) to z każdą ratą wysokość wykupu maleje aż do 1%. Jeśli jeździsz mało i płacisz niższe raty (wolno spłacasz kapitał) to wykup rośnie aż do maksymalnej wysokości akceptowalnej przez leasingodawcę. Jest ona różna dla różnych marek samochodów i różnych okresów trwania umowy leasingu.
Jeśli przebiegi są wyższe od deklarowanych i zamiast w 4 lata spłaciłeś kapitał wraz z wykupem w 3 lata to w kolejnych miesiącach dostaniesz faktury na 1 zł lub możesz zamknąć umowę leasingu wcześniej.
Jeśli przebiegi są niższe od deklarowanych i wykup osiągnął wartość maksymalną – to rata zmienia się w stałą opłatę leasingową w wysokości określonej w umowie leasingu zgodnie z zadeklarowanym przebiegiem.
Skąd się bierze stawka za 1 km?
Przed przystąpieniem do umowy leasingu na kilometry deklarujesz zakładany miesięczny przebieg pojazdu, przykładowo 2000 km/mc. Określasz wkład własny, czas spłaty leasingu oraz wartość wykupu. Stawka za kilometr wyliczana jest poprzez podzielenie kapitału spłacanego w ratach leasingu wraz z opłatami za GPS przez liczbę zadeklarowanych kilometrów w trakcie trwania umowy. Będzie różna (wyższa) dla przebiegu 1500 km/mc i dla przebiegu 2000km/mc (niższa). Stawkę za kilometr poznajesz przed podpisaniem umowy i jest ona niezmienna przez cały okres trwania umowy leasingu.
Zadeklarowany przebieg nie musi być osiągany (możesz jeździć mniej, niż zadeklarowałeś). Nic się nie stanie jeśli będzie regularnie przekraczany. Różnice w stosunku do zakładanego hamronogramu zostaną rozliczone w wykupie.
Co można leasingować w leasingu na kilometry?
Samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i ciągniki siodłowe. Dla samochodów osobowych maksymalna cena pojazdu nie może przekroczyć 150 000 zł netto. Leasing dostępny jest w PLN i EUR.
Dla kogo jest leasing na kilometry?
W chwili gdy pisałem ten tekst – wyłącznie dla przedsiębiorców. W przyszłości będzie dostępna również dla konsumentów.
Co z GPS? Co daje? Ile kosztuje?
Każdy pojazd objęty leasingiem na kilometry ma montowany GPS. W ramach leasingu otrzymujesz usługę Happy Miles. Dzięki niej przez aplikację na smartfonie lub przez stronę www masz na bieżąco podgląd pod następujące parametry:
- przebieg pojazdu
- stan paliwa
- stan akumulatora
- rozliczenie czasu pracy kierowców
- pozycję i kierunek poruszania się pojazdu
- ustalenie trasy po której pojazd się porusza
- historię przebytych tras
- dane na temat spalania i prędkości
- zdalny odczyt z Tachografu
GPS przesyła automatycznie dane o aktualnym przebiegu samochodu, w oparciu o które przygotowane są comiesięczne rozliczenia. Dzięki temu nie musisz niczego raportować do leasingodawcy.
Gdyby samochód czasowo znajdował się poza zasięgiem sygnału GPS (np. w podziemnym garażu) to gdy tylko złapie sygnał do operatora usługi Happy Miles a ten do leasingodawcy.
Koszt usługi różni się w zależności od wariantu. Podstawowy kosztuje 49 zł netto miesięcznie, flotowy 65 zł/mc a dla ciężarówek i ciągników siodłowych 79 zł/mc. Koszt ten wliczony jest w ratę leasingu. W Leasingu na kilometry GPS i usługa Happy Miles są obowiązkowe.
Przykładowy harmonogram spłat w leasingu na kilometry
Znasz już założenia leasingu na kilometry. Sprawdźmy jak to wygląda w praktyce. Symulacja spłat dla samochodu osobowego za 65 000 zł netto, 10% pierwszej wpłaty, 4 lata, 10% wykup. Deklarowany przebieg 1800 km/mc (21 600 km rocznie).
Harmonogram losowego przebiegu zgodnie z umową:
Przebieg co miesiąc jest inny, ale na koniec umowy zgadza się z zadeklarowanym.
Harmonogram z przebiegiem 30% wyższym od deklarowanego:
Tutaj przebiegi były wyższe więc zakładany 10% wykup obniżył sie do 1%. Dodatkowo kilka ostatnich rat wynosiło 1 zł gdyż cały kapitał został spłacony wcześniej. Leasingobiorca mógłby zamknąć tą umowę w 43 miesiącu. W trakcie umowy raty były wyższe od zakładanych.
Harmonogram z przebiegiem 30% niższym od deklarowanego:
W tym wariancie przebiegi były mniejsze, niż zakładano przy podpisaniu umowy. Raty leasingu były niewielkie a niespłacana część kapitału odkładała się w wykupie. Końcowy wykup był znacznie wyższy od zakładanych 10%.
Dla kogo leasing na kilometry jest dobrym rozwiązaniem?
Leasing na kilometry może przynieść wiele korzyści firmom transportowym – gdy dużo jeżdżą zarabiają więcej i mają środki na spłatę wyższych rat. Gdy z kolei mają mniej przewozów raty są niższe. Można powiedzieć, że leasing podąża za aktualną sytuacją w firmie.
Również firmy posiadające floty samochodów dla przedstawicieli znajdą tu dla siebie korzyści, łącznie z gotowym systemem raportowania przebiegu, tras, zużycia paliwa itd.
Leasing na kilometry docenią przedsiębiorcy ceniący sobie elastyczność w usługach finansowych. Każdego miesiąca mają wpływ na wysokość raty w kolejnym miesiącu. Mogą zamknąć umowę przed czasem oraz wcześniej spłacić leasing.
Zainteresowany leasingiem na kilometry?
Oferta leasingu Leason
Szukasz dobrej oferty leasingu? Sprawdź u nas:
1
Wpisy powiązane tematycznie:
Leasing w działalności jednoosobowej
Wykup samochodu z leasingu od 2022r – jak to zrobić dobrze?
23 marca 2017