Czy wiesz, że lokomotywy i wagony można wziąć w leasing? Dzięki leasingowi obniżasz koszty początkowe zakupu bo trzeba dysponować jedynie kwotą na wkład własny. Dodatkowo osiągniesz korzyści podatkowe. W tym tekście opiszemy jak wygląda leasing taboru kolejowego.
.
Leasing taboru kolejowego w Polsce
Leasing taboru kolejowego cechuje duża zmienność:
- w 2017r firmy wyleasingowały tabor o wartości 195 mln zł (-28% rok do roku),
- w 2018r 222 mln zł (+13% r/r),
- w 2019r 689 mln zł (+211% r/r),
- w 2020r 411 mln zł (-41% r/r),
- w 2021r 723 mln zł (+76% r/r),
- w 2022r 341 mln zł (-53% r/r),
- w 2023r 1038 mln zł (+204% r/r),
Lokomotywy i wagony cechuje wyjątkowo długi czas użytkowania. Nikogo nie dziwią lokomotywy z lat 70 czy 80, są wręcz wysoko cenione na rynku. Jeśli są wyremontowane to można finansować nawet 40-letni tabor. I wiele leasingów jest właśnie na taki sprzęt. Przy obecnych cenach energii większym zainteresowaniem cieszą się lokomotywy spalinowe. Transport koleją jest często 2 razy tańszy od transportu drogowego i stanowi atrakcyjną alternatywę.
Jedną z barier rozwoju są wysokie koszty zakupu taboru. I właśnie tutaj z pomocą przychodzi leasing. Nie trzeba dysponować pełną kwotą, żeby kupić np. lokomotywę. Wystarczy mieć 10% czy 20% a resztę może sfinansować leasingodawca. Jednocześnie przy długim okresie finansowania rata leasingu jest około 2 razy niższa od kosztów wynajmu. Tylko kilka firm leasingowych na rynku finansuje tabor kolejowy.
1
Jakie elementy taboru kolejowego można leasingować?
Jakie elementy taboru kolejowego mogą być leasingowane? Oferujemy:
- leasing na wagony osobowe,
- leasing na wagony towarowe (w tym węglarki i cysterny),
- leasing lokomotywy spalinowe
- leasing lokomotywy elektryczne,
- leasing urządzeń i maszyn do obsługi bocznic,
- leasing urządzeń do przeładunku kontenerów
- leasing maszyn do naprawy torów.
Nowe i używane. Jeśli używane to albo młode rocznikowo, albo 20-, 30-, 40-letnie po udokumentowanym generalnym remoncie i zarejestrowane. Z aktualnymi przeglądami.
1
Leasing lokomotywy – operacyjny czy finansowy?
Większość przedsiębiorców wybiera leasing operacyjny, gdzie każda rata jest kosztem i odlicza się od niej VAT. Przy leasingu lokomotywy czy wagonów problemem jest ich niska, 7% stawka amortyzacji. Powoduje, że leasing operacyjny trwa minimum 6 lat i kończy się wysokim wykupem (przykładowo 16% wykupu po 7 latach). Nie zawsze odpowiada to leasingobiorcy lub leasingodawcy, bo leasing długo się spłaca i sporo zostaje do zapłaty na koniec umowy.
Alternatywą jest leasing finansowy. W tym leasingu czas trwania umowy jest dowolny (czyli może być krótszy). Kapitał amortyzujesz, odsetki są kosztem. Cały VAT rozliczasz jednorazowo na początku umowy. Jednocześnie leasingodawca oczekuje, że VAT wpłacisz również na początku umowy. Ewentualnie może wydłużyć termin zapłaty VAT do 3 miesięcy (bo tyle czeka się na zwrot VAT z urzędu skarbowego). Więcej o różnicach między leasingiem operacyjnym a finansowym.
Leasing lokomotywy – warunki finansowania
Warunki leasingu w znacznej mierze zależą od sytuacji i wyników twojej firmy. Jeśli działacie długo i na dużą skalę to możliwy jest leasing z niedużym wkładem własnym. Mniejsze firmy powinny liczyć się z większym wkładem własnym.
Można przyjąć, że minimum to 10% wpłaty. A w leasingu finansowym dodatkowo trzeba zapłacić cały VAT z góry.
Czas spłaty w l. operacyjnym wynosi zazwyczaj 6 lub 7 lat, niekiedy dłużej. W leasingu finansowym może być też krótszy.
Maksymalny czas spłaty na leasing taboru kolejowego wynosi 10 lat. Istnieje możliwość, aby wykup (lub ostatnia rata leasingu finansowego) była wyższa. Wtedy spłątę wykupu można rozłożyć na kolejne 3-5 lat. Takie możliwości sa jednak zarezerwowane dla dużych inwwestycji o wartości kilku milionów złotych lub większych.
1
Leasing zwrotny taboru kolejowego
Przedsiębiorcy mogą również skorzystać z leasingu zwrotnego. Sprzedają leasingodawcy swój tabor i jednocześnie nadal go użytkują. Należy pamiętać, że kwota ze sprzedaży podlega opodatkowaniu a leasingodawcy nie chcą udzielać leasingu zwrotnego na cele płynnościowe.
Preferowany jest cel inwestycyjny, np. gdy za uzyskane z leasingu środki planujesz zakupić używaną lokomotywę z zagranicy. Przy leasingu zwrotnym powinieneś się spodziewać wyższego wkładu własnego, min. 20-30%.
Leasing zwrotny do 3 miesięcy od zakupu traktowany jest jako zwykły leasing.
1
Dokumenty do leasingu lokomotywy
Wnioski oceniane są w zwykłych/pełnych procedurach, co wiąże się z większą ilością dokumentów do leasingu. Najczęściej okazujesz:
- Wyniki finansowe za 2 pełne lata i rok bieżący + wykaz środków trwałych
- Wypełniony wniosek leasingowy
- FV pro forma + specyfikacja techniczna
- Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu do ruchu kolejowego
- Świadectwo sprawności technicznej
- Dokumentacja z modernizacji (dotyczy starszego taboru)
- Informacje o prowadzonej działalności oraz celu zakupu
Ponadto leasingodawca może poprosić o:
- Fakturę zakupu z potwierdzeniem zapłaty (przy leasingu zwrotnym)
- Ostatni raport z badania biegłego rewidenta (o ile spółka podlega badaniu)
- Zaświadczenia o niezaleganiu ZUS i US (zwłaszcza przy leasingu zwrotnym)
- Kontrakt/-y jeśli zakup następuje w związku z zawarciem kontraktu
Ocena wniosku trwa zwykle 2-3 tygodnie. Dla używanych przedmiotów leasingodawca zleci również wycenę.
1
Szukasz dobrego leasingu na zakup lokomotywy lub wagonów? Wypełnij formularz na dole strony lub zadzwoń 508 747 525.
1
Oferta leasingu lokomotywy, wagonów i innych przedmiotów w Leason
Szukasz dobrej oferty leasingu? Sprawdź u nas:
1
Opinie naszych klientów:
Sprawdź więcej opinii o Leason w Google (link):
Sprawdź nasze referencje (link).
1
Inne wpisy na naszym blogu:
30 marca 2023