Opisujemy leasing linii do druku etykiet dla jednego z naszych klientów.
.
Leasing linii do druku etykiet (drukarki etykiet)
W skład linii wchodziły cyfrowa maszyna drukująca oraz modułowa maszyna do produkcji i konfekcjonowania etykiet.
Klientem była drukarnia z wieloletnią historią działalności. Celem zakupu było rozszerzenie oferty drukarni o druk etykiet w małym i średnim nakładzie w technologii cyfrowego flekso. Koszt zakupu maszyn przekraczał 1 mln zł netto. Klient oczekiwał leasingu linii etykiet do druku na 6 lat z wkładem własnym do 5%.1
Trwający od kilku lat trend przenoszenia treści do internetu skutkuje spadkiem nakładów drukowanych katalogów, folderów czy ulotek. W efekcie drukarnie coraz mocniej konkurują ceną, co powoduje obniżanie marży. Jednocześnie są branże związane z drukiem, które bardzo dobrze sobie radzą – np. produkcja pudełek i etykiet czyli bezpośrednio związane z handlem. Tutaj marże i wzrosty rok do roku są zdecydowanie większe.1
.
O drukarni
Drukarnia działa ponad 20 lat na rynku. Specjalizuje się w druku akcydensowym – drukuje katalogi, foldery, ulotki, plakaty, teczki firmowe, wizytówki i wiele innych. Ponadto pudełka, kalendarze i książki. Oferuje:
- przygotowanie do druku;
- naświetlanie płyt CTP;
- wykonywanie proofów cyfrowych;
- druk offsetowy do formatu B1;
- druk cyfrowy kolorowy i cz-biały;
- numerowanie;
- personalizacje druków;
- oprawę miękką;
- oprawę zeszytową na automacie;
- falcowanie, bigowanie, sztancowanie, rycowanie;
- tłoczenie, klejenie, wiercenie;
- listwowanie i oprawę spiralną kalendarzy;
- uszlachetnianie druków (folia błysk, mat, UV i UV wybiórczo, lakier dyspersyjny i offsetowy).
Umożliwia to własny, rozbudowany park maszynowy. Rocznie obsługuje około 15 000 klientów.
Rozpoczynali działalność w latach 90 jako firma rodzinna prowadzona w formie jednoosobowej. Wraz z rozwojem założyli spółkę i kilka lat później ok. 40% sprzedaży generowali przez spółkę, a 60% przez działalność jednoosobową. Łącznie obroty przekraczały 10 mln zł rocznie.
Rentowność wynikająca z dokumentów finansowych była symboliczna – około 0,2%. Działalność była mocno zadłużona. Leasingowali wiele maszyn, spłacali też kredyt znacznej wartości zaciągnięty na zakup siedziby. Spółka miała faktoring na 0,5 mln zł oraz kredyt w rachunku bieżącym na 400 tys. zł, co istotnie obniżało zdolność leasingową, bowiem były to zobowiązania krótkoterminowe. Majątek spółki wynosił niespełna 250 tys. zł, czyli relatywnie niewiele w stosunku do kwoty transakcji.
.
Skąd pomysł na leasing linii do druku etykiet?
Po przeprowadzeniu badań wśród klientów drukarni okazało się, że mają zapotrzebowanie na drukowane etykiety z roli, ale drukują je gdzie indziej. Właściciele drukarni zauważyli szansę na rozwój i postanowili zaistnieć na rynku druku etykiet. Wybrali maszyny i zajęli się organizowaniem leasingu linii do druku etykiet.
Jeden z dotychczasowych leasingodawców odmówił udzielenia leasingu argumentując to za dużym zaangażowaniem (spłacali u niego kilka leasingów) i brakiem zdolności na kolejny leasing w tej kwocie. Drugi zgodził się na finansowanie pod warunkiem min. 20% wkładu własnego z uwagi na niską rentowność biznesu i wysokie zadłużenie.
Były to warunki nie do zaakceptowania przez klienta. Wtedy poszukując rozsądnej alternatywy trafili do nas.
.
Leasing linii do druku etykiet – podjęte działania
Klient zamierzał leasingować linię na spółkę z możliwością poręczenia przez jednoosobową działalność. W zamian oczekiwał leasingu bez wkładu własnego lub z niewielkim wkładem własnym (maksymalnie 5%).
Po wstępnej analizie wyselekcjonowaliśmy do tego zadania 3 firmy leasingowe i przedstawiliśmy klientowi argumenty za i przeciw dla każdej z nich. Do 2 z nich wysłaliśmy wniosek do oceny. Zaczynaliśmy od leasingu na spółkę, a poręczenie przez działalność jednoosobową traktowaliśmy jako opcję. Znając sytuację drukarni oraz chęć uzyskania bardzo niskiego wkładu własnego spodziewaliśmy się, że poręczenie będzie potrzebne. Przygotowaliśmy też obszerny opis do wniosku z dużą ilością konkretnych danych.
Ostatecznie zorganizowaliśmy leasing na spółkę, bez poręczeń. Wkład własny wyniósł 2% a leasing trwał 6 lat. Drugi z leasingodawców zgodził się na min. 10% wpłaty z poręczeniem działalności jednoosobowej. Klient oczywiście wybrał pierwsze rozwiązanie, które spełniało jego założenia.
Powyższy tekst został opublikowany w magazynie “Świat Druku” 12/2020.
.
Oferta leasingu Leason
Zamierzasz leasingować maszynę lub linię technologiczną? Sprawdź naszą ofertę leasingu:
.
Wpisy powiązane tematycznie:
- Leasing maszyn drukarskich – zasady i możliwości
- Zmiana leasingodawcy i warunków umowy w trakcie leasingu maszyny drukarskiej (case study)
- Leasing używanej maszyny drukującej Heidelberg Speedmaster za 2,2 mln zł (case study)
- Leasing starych maszyn
- Duży leasing – jak go dostać?
2 kwietnia 2020